maandag 14 januari 2008

Oud & Nieuw

Na een vakantie van drie weken samen met Josje, die veelste snel voorbij ging, vloog zij 31 december om 9:00 in de morgen terug naar Nederland. Je zult begrijpen dat ik 's avonds niet echt in een feest stemming was. Maar om nou te gaan zitten chagrijnen is doorgaans ook niet echt mijn stijl. Dus besloot ik om 's avonds de straat op te gaan om het Boliviaanse Oud & Nieuw in La Paz te gaan bekijken.
Het was me al eerder opgevallen dat veel Bolivianen elke gelegenheid grijpen om zich helemaal lam te zuipen. Met Oud & Nieuw is dat niet anders. Om narigheid te voorkomen week ik niet te veel af van de Prado, de hoofdstraat door La Paz. Op de Prado leek het meer op een koopavond, gezinnen die liepen te shopen in de winkels die tot elf uur open waren. Niet ver van de Prado is er een straat waar je een deel van de vallei waarin La Paz ligt kan overzien. Het leek me een mooi uitzicht om het vuurwerk boven La Paz te bekijken.
Toen ik daar wat foto's maakte, gebeurde waar ik al een beetje bang voor was: Een lamme klootzak waar ik niet vanaf kon komen. Hij had een heel verhaal over dat hij naar Amerika wilde, verder begreep ik er niet veel van en dat aan mijn Spaans.
Hij had gezien dat ik een camera had en wilde dat ik een foto van hem maakte. In de hoop dat ik dan van het gezeik af zou zijn, nam ik snel een foto van hem.
Dat was echter niet voldoende, hij wilde een foto van mij maken. Nou was ik niet van plan om mijn fototoestel aan een lamme Boliviaan te geven, maar het toeval wilde dat de batterijen op waren (echt!!). Hij wilde dit niet geloven en probeerde de camera uit mijn handen te pakken. Na een korte worsteling lukte het me om de camera weer veilig weg te bergen in mijn jaszak. De lamlul wist echter niet van ophouden, hij bleef me vasthouden aan mijn jas en armen, waardoor ik niet weg kon lopen. De hele situatie werd zo vervelend dat ik me genoodzaakt zag om hem, met behulp van een jiu-juitsi heupworp, een korte vlucht door de lucht te laten maken. Toen hij op de grond lag en ik half over hem heen gebogen, hield hij krampachtig vast aan de mouwen van mijn jas en kon ik nog steeds niet weg lopen. Achteraf gezien denk ik dat hij zo geschrokken was en dat hij bang was dat ik hem een paar stompen in zijn gezicht zou geven, want hij liet pas los toen er iemand tussenbeide kwam. Eenmaal los maakte ik me snel uit de voeten.

Ik liet het Boliviaanse Oud & Nieuw achter me en ging een biertje drinken in Sol y Luna. Dit is een “backpackers favourite” gerund door een Nederlander. Voor een kroeg vol met lamme Nederlandse en Engelse backpackers moet je ook maar in de stemming zijn en dat was ik inmiddels helemaal niet meer. Dus na twee biertjes vond ik het wel weer welletjes voor Oudejaarsavond 2007. Wel maakte ik mij goede voornemens voor 2008:

1: Vaker met Josje op vakantie.
2: Werken met Oud & Nieuw.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik weet het :dicht bij huis is geen garantie dat er geen vervelende dingen gebeuren.Toen Reinie voor het eerst ver weg ging verwachtte ik dat hij minstens door een kangeroe opgevreten zou worden.Eenmaal weer terug werd hij echter neergestoken door een dronken nederlandse lamlul.
Maar toch ik zal pas gerust zijn als je weer terug bent.
Trijnie

Maria zei

Wat een stoere knul zeg. Echt helemaal gangstar.
Blij dat het met een sisser is afgelopen. Vaak is elkaar niet begrijpen door de taalbarriƫre het probleem bij dit soort situaties.

Wees voorzichtig en volgend jaar toch maar gewoon met wat vuurwerk en champagne in Nederland.

Anoniem zei

Durf je wel, tegen zo´n klein mannetje. Hij komt net boven dat hekje uit!
En dan had ie ook nog z'n broek achterstevoren aan. Maar misschien is dat gezichtsbedrog.