woensdag 23 januari 2008

Motors en auto's

In het noorden van Bolivia is verdomt weinig te doen en als ik de Lonely planet van te voren had gelezen had ik dit kunnen weten. De lonely planet is niet alleen wat negatief over dit gebied, ook besteden ze er niet meer dan 40 pagina's aan. De lonely planet van Bolivia heeft 420 pagina's en het Amazon basin beslaat ongeveer 1/3 van het hele land.
Riberalta is een van de grootste steden in dit “bruisende” deel van Bolivia. Wat vrijetijd betreft biedt deze stad twee mogelijkheden. De eerste is karaoke, nu heb ik sowieso een bloedhekel aan karaoke, maar hier hebben ze ook nog eens de gewoonte om dat te doen met een paar 500 watt boxen. De muziek installatie staat doorgaans voluit en dat de muziek bijna onhoorbaar is door het gekraak lijkt niemand te deren. De tweede vrijetijdsbesteding in Riberalta is met de motor rondjes rijden om het plein. Hele gezinnen zitten op de motor en rijden aan het begin van de avond hun rondjes. Ook zijn hier nauwelijks hangjongeren, omdat de jongeren die anders hangjongeren zouden zijn hier hun rondjes om het plein maken. Eerlijk gezegd is dit niet eens zo'n gekke gewoonte.
Want als je hier maar even rond loopt komt het zweet uit alle poriƫn, dus rondjes rijden is de enige mogelijkheid om een beetje verkoeling te krijgen.

Toen Josje en ik in Trinidad waren merkte we dat het daar eigenlijk niet heel anders was, wel waren daar meer auto's, die zijn er nauwelijks in Riberalta. In een taxi kwamen we er achter dat ze in Trinidad toch meer verstand hebben van motors. Want waarschijnlijk is er een motorimporteur geweest die dacht: “als ik motors kan importeren, dan kan ik ook een lading auto's importeren”. Hij had alleen niet bedacht dat je bij auto's ergens rekening mee moet houden waar je bij motors geen rekening mee hoeft te houden. Maar ach, wat maakt het uit, er is geen reet te doen, toch tijd zat om hem om te bouwen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Grappig dat ze het dan toch belangrijk vinden dat het stuur aan de juiste kant zit. Voor de rest kun je ze er waarschijnlijk niet op betrappen dat ze ook maar enige moeite doen zich aan verkeersregels te houden.

Volgens mij zien autorijders in deze landen zichzelf allemaal als formule 1 coureur en het wegennet als een groot circuit. God en de Heilige Maagd zorgen er al dan niet voor dat je heelhuids aankomt op de plaats van bestemming.

Leuk detail dat ie op de voorruit met stickertjes bijhoudt welke dieren hij al heeft doodgereden.

Unknown zei

Volgens mij geen wonder dat daar geen hangjongeren zijn. als daar de hele dag geen reet te doen is valt dat ook niemand op als dat 's avonds ook niet het geval is.

Maar ik geniet wel van de verhaaltjes dus lekker blijven schrijven zou ik zeggen.

Groeten Edward