zaterdag 8 december 2007

Spaans II

M'n Spaans gaat steeds beter maar er zijn zoveel dingen die je maar net even moet weten.
Bij binnenkomst in Bolivia krijg je standaard een dertig dagen visum. Daarna kan je bij een migratie kantoor een visum voor negentig dagen krijgen. Wil je nog langer in Bolivia blijven kan je even de grens over en weer terug en dan krijg je weer dertig + negentig dagen. Geen idee hoe vaak je dit kan herhalen, maar aangezien ik hier al bijna dertig dagen was, moest ik dus langs het migratie kantoor. Volgens Danae beloofde dit wat, in een poging om een werk visum voor twee jaar aan te vragen is haar paspoort ergens tussen la Paz en Riberalta gestrand. Zodoende is zij haar paspoort al een maand of wat kwijt.
Dus met het beste humeur en alle geduld van de wereld ging ik naar het migratie kantoor. Twee vriendelijke mannetjes die hun best deden, maar werkelijk geen flauw idee hadden waar Hollanda ligt of hoeveel dagen visum Hollandeses krijgen. In een officieel aan elkaar geniet vodje zochten ze naar Hollanda. Nadat ze ongeveer drie kwartier naar mijn paspoort en het vodje hadden zitten staren, besloten ze dat ze moesten bellen. En daar hadden ze mijn telefoon voor nodig. Ik weet niet waar ze naar toe belde maar binnen 20 seconde hadden ze m'n beltegoed op gebeld en waren ze nog niets wijzer. Na nog een half uur naar het officiƫle vodje en mijn paspoort gestaard te hebben besloten ze dat ik later maar terug komen.
Danae kon me vertellen wat het probleem was en toen ik de volgende ochtend weer bij het migratie kantoor kwam, waren de twee heren er zelf ook achter gekomen. Ik kom niet uit Holanda, maar uit Paises Bajos. Binnen twee minuten stond ik weer buiten met een nieuw visum.

Geen opmerkingen: