dinsdag 20 november 2007

Nooit meer slapen II

Ik heb nog wel eens gedacht dat ik later, als ik groot ben, onderzoek wil doen in de tropen. Het onderzoeken van gebieden die nauwelijks nog door mensen zijn beïnvloed leek me echt het summen. Daar ben ik aardig van aan het genezen.
Als je hier onderzoek doet ben je in de eerste plaats een regelneef. Er is namelijk helemaal niets geregeld maar dan ook echt helemaal niets. Dus al het gereedschap, personeel, kantoor etc. moet je overal en nergens vandaan halen. En dan moet je maar hopen dat de mensen die je geregeld hebt ook het werk kunnen doen waarvoor je ze hebt aangenomen. Dus dat de kok die je meeneemt op veldwerk ook echt kan koken en dat de motorzagen van de kappers ook echt werken. Lijkt voor de hand liggend. Maar dat is het dus niet.
Dan heb je natuurlijk nog het ambtenarenapparaat; leuren, bedelen, dreigen, sjansen en omkopen zijn allemaal methodes die je als onderzoeker hier moet hanteren om een lullige vergunning of visa los te krijgen.
En als het tegen zit heb je pas na 2,5 jaar hard werken je eerste resultaten, die, als het echt tegen zit, je volledige proefschrift hypothese ondermijnen. Dit is een samenvatting van het werk van Danae.
Natuurlijk wist ik dat ik er een nogal een onrealistisch en romantisch beeld op na hield, maar zelfs het geneuzel over natuurgebieden die nog niet zijn aangetast door mensen is een fars. Een aantal gebieden die we gebruiken liggen helemaal vol met pot scherven. Dit wijst er op dat deze gebieden landbouwgronden zijn geweest, zo'n 300 jaar geleden.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

goh, leuke huisjes hebben ze daar van sporthuis-centrum.Kun je die ook voor een weekend met mijn quiltvriendinnen huren?

Trijnie zei

Die anoniem was ik, er ging iets mis.
Hoe weet je overigens dat die porscherven 300 jaar oud zijn, misschien is er iemand gewoon aan het verbouwen.
Als jij al na een paar weken gedesillusioneerd bent vraag ik me af hoe Danae zich voelt.Die moet wel een enorm doorzettingsvermogen hebben.
groet
Trijnie

Maria zei

Leuke foto's, gaat verder weer alles een beetje oké met de Lariam. En is hotel Bahia wat je ervan had gehoopt, stilte op zondag zodat Daantje de bioloog lekker kan uitslapen.

Nou de groetjes,
Maria

Daan zei

Hoe ze weten dat die potscherven 300 jaar zijn weet ik niet. Maar in het gebied waar ik geweest ben en die foto's heb genomen zijn geen potscherven gevonden. Wel staan daar heel veel paranoot bomen en dat is ook een beetje
"verdacht". Waarschijnlijk is ook dat het gevolg van landbouw zo'n 300 jaar geleden.
Maar heel groot wereldnieuws is dat niet, het is opzich redelijk bekend dat het hele Amazone gebied een nogal drukke bedoeling is geweest.

Unknown zei

Zo Cousteau van de rimboe, tamelijk op dreef met lees ik. Kun je daar afgezien van het weinige slaap, zwemmen, rondjes rijden en rondsjouwen nog een beetje je ei kwijt? Zijn die vlieg, kriebel en steek units nogal link of zijn het onderhand gezelligheidsmonsters?

O en lig je nou veel in zo'n hut of in dat Bahia palace hotel?

Prutsze en groeten Edward

Anoniem zei

Hee Daantje,

Hoeveel boomringen heb je inmiddels geteld?

Maarre..promoveren in de tropen is dus een crime, begrijp ik, al kan ik me voorstellen dat jouw sjans - en dreigkwaliteiten niet te onderschatten moeten zijn.

Leuk om te lezen wat je zoal doet en meemaakt!

Hou je haaks en snaak en tot volgend bericht.

Gr.

Flo