zaterdag 8 december 2007

Bad carma

Je hebt wel eens van die dagen dat je denkt dat echt alles tegen zit.
Nadat ik over ben gegaan op de malarone en m'n humeur een beetje bij trok, kreeg ik toch een partij last van diarree. Maar het is voor iedereen beter als ik verder niet in details treed. Enfin toen dat goed en wel over was, kreeg ik het zaterdagavond echt onwijs koud en daarna bloedje heet. Ik was niet van plan om de hypochonder uit te gaan hangen en gelijk te gaan denken dat ik leed aan malaria of ander tropisch parasieten tuig waar je het loodje van legt. Dus in de veronderstelling dat een nachtje slapen wel goed zou doen, besloot ik om te wachten tot de volgende ochtend voor ik in paniek zou raken. De volgende ochtend was niet veel beter, eigenlijk slechter. Hoofdpijn, spierpijn, diarree (again zucht....), zweten als een malle, duizelig, ik wist niet dat je zoveel verschillende pijn tegelijkertijd kon hebben.
Ik ben toen samen met Claudia (zij is een Boliviaanse die in NL promoveert op een onderzoek dat ze in Bolivia doet, vrij briljante constructie) naar het ziekenhuis gegaan. Daar had ik enigszins medelijden met de arts, om mij te onderzoeken moest hij mij aanraken. Maar vanaf het moment dat ik mijn bed uit was gekomen hadden mijn porien zich collectief open gezet. Tegen de tijd dat ik bij het ziekenhuis was waren mijn kleren echt helemaal doorweekt van het zweet.
Na een bloedtest bleek dat ik salmonella had. Dat is iets wat hier nogal vaak voorkomt en ze waren dan ook allerminst onder de indruk van de concentratie salmonella in mijn bloed. Het is dat iedereen hier erg vriendelijk is, maar anders hadden ze gezegd dat ik me niet zo moet aanstellen.
Het is nu bijna een week later en het lijkt er op dat ik weer redelijk hersteld ben. Hopelijk krijg ik er verder geen last als ik vanaf volgende week met Josje rond ga reizen. Maar hygiene en eten schijnen niet erger te kunnen dan in Riberalta, dus ik heb goede hoop.
Wat weer niet tegenviel waren de kosten van het ziekenhuis bezoek. 30 bolivianos voor het consult, 20 bolivianos voor de bloed test, 15 bolivianos voor de antibiotica kuur. Dat is bij elkaar minder dan 6,5 euro, ik denk niet dat de verzekering me serieus neemt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Diarree en darmproblemen levert wel weer interessante literatuur op.

Net iets van Hemingway gelezen waarin hij beschrijft dat hij in Afrika wat darmproblemen had: z´n endeldarm was gaan zweren en kwam steeds naar buiten zetten. Zodoende moest hij elke dag zo´n 15 centimeter etterende endeldarm schoonwassen en terugduwen, terwijl hij ergens midden in de jungle zat.

Had ie wel weer wat om over te schrijven.

Daan zei

Zo ken ik er ook nog wel 1.

Darwin had sinds hij terug kwam uit Zuid-Amerika de rest van zijn leven darm problemen, zo erg zelfs dat hij zich nauwelijks in gezelschap durfde te vertonen. Zodoende had hij wel tijd genoeg om in no time enkele boeken te schrijven. Hij schreef in minder dan een jaar "the origin of species" en daarna schrijf hij enkele duizenden pagina's per jaar. En alles wat hij schreef werd een succes.

"Always look on the bright site of life" zal ik maar zeggen